ماشین جوجه کشی

۷ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صورت ظاهری قرقاول


قرقاوُل (اسم کهن‌خیس: تَذَرْوْ) پرنده‌ای از راستهٔ ماکیان‌سانان می باشد. قرقاول به‌طور مستقر در طولانی تر نقاط آسیا و همینطور در یونان و بلغارستان در اروپا معاش می نماید و بوسیله آدم به بخش اعظمی از کشورهای دیگر هم وارداتی‌میباشد.

جمعیت قرقاول‌ها رو به کاهش میباشد، البته در خطر انقراض وجود ندارد. جمعیت این پرنده در اروپا، بر طبق برآورد «بردلایف اینترنشنال» در سال ۲۰۰۴، حدود ۳٬۴۰۰٬۰۰۰ تا ۴٬۷۰۰٬۰۰۰ جفتِ بارور، هم اندازه ۱۰٬۲ میلیون تا ۱۴٬۱ میلیون پر و بال قرقاول بوده‌هست، و مبتنی بر یک برآورد بسیار ابتدایی، جمعیت این پرنده کلاً عالم را می‌قدرت ۳۰ تا ۴۵ میلیون بال و پر برآورد کرد.[۵]


محتویات
۱    اسم
۲    ویژگی ها
۳    زیستگاه
۴    مال نرو ماده
۵    صورت ظاهری قرقاول
۶    تاریخچه رشد قرقاول
۷    نژادهای قرقاول
۸    منابع
۹    لینک به خارج
اسم
قرقاول کلمه و واژه‌ای ترکی هست. اسم‌های فارسی آن تَذَرْوْ، ترنگ و خروس صحرایی می‌باشد. قرقاول را در لهجه انگلیسی Pheasant و در گویش فرانسوی Faisan و در گویش عربی «الفزان» و «طائر التدرج» گویند.

اسم علمی قرقاول Phasianus colchicus میباشد که صورت لاتینی‌گردیدهٔ اسم یونانی این پرنده‌می‌باشد. فاسیس در یونانی اسم کهن رودی در غرب گرجستان بوده که امروز ریونی اسم داراست و کلخی هم اسم قومی باستانی میباشد که در آن ناحیه سکونت داشته‌اند.

ویژگی ها
قرقاول پرنده‌ای هست که به خیال داشتن دم بلند و راه و روش رفتن باشکوهش از دیگر ماکیان متمایز میگردد. این پرنده یکی‌از تعجب آور‌ترین پرنده ها عالم می‌باشد. در ۲ یا۳ هفته نخستین معاش یک جفت پنجه روی هر پر و بال این پرنده موجود است. قرقاول‌ها روی درختان معاش می کنند و اشکال بالغ از برگ‌های درختان، حشره ها، تمشک، دانه‌ها و میوه‌های جنگلی تغذیه می کنند و ارتقا و کاهش میوه‌های جنگلی و حشره ها در جمعیت این پرنده مؤثر می باشد. بعد از تناول کردن یک غذای بدون نقص، وزن آن ها آن‌قدر سنگین می شود، که پرواز برایشان بسیار سخت میگردد. این پرنده هنگام حس خطر معمولاً پرواز نمی‌نماید، بلکه تخت‌گاز میدود و نهفته می‌گردد. پروازش پرتوان و ابتدا آن پرسر و صداست. در طول نادر پرواز مینماید و بازه پروازش معمولاً کوتاه‌هست.

زیستگاه
زیستگاه این پرنده در بیشه‌های مرطوب، بوته‌زارهای تمشک و درختان پهن‌برگ یا این که خزان‌کننده‌میباشد که در تحت بوته‌های آنان لانه میکند. قرقاولها تعلق متعددی به بیشه‌های و بوته‌زارها دارا هستند آن ها معمولاً در جنگلها استراحت و در نقاط گشوده و معدود‌درخت و کشتزارها به تغذیه میپردازند.

فرآورده نرو ماده
محصول نرو ماده این پرنده به طور کاملً با هم تفاوت دارندو رنگ مالامال آنها برحسب زیرگونه فرآورده و سن تغییر تحول می نماید. نرهای بالغ پروبال رنگین و لبریز زرق و برق و دمی درازتر و رمز و گردن آن ها به رنگ سبز تیره درخشان می‌باشد. در قرقاول‌های ماده رنگ پرها نخودی تیره با لکه‌های قهوه‌ای زیاد به رنگ گوشه و کنار حریم می‌باشد که سبب ساز می گردد در روزگار طولانی خوابیدن روی تخم‌ها و روزگار رویش جوجه‌ها از لحاظ معاندان نهفته بماند.

در کالا نر سروگردن غالباً به قرقاولهای نابالغ از نظر دم مشابه به کبک و دارنده دمهای کوتاه میباشند و از این حیث باید آن ها را با کبک‌ها حتی وقتی که یاور قرقاولهای بالغ چشم می شوند تشخیص بخشید.

این پرنده هر ساله ۱۲تخم در میانه اردیبهشت به جا می گذارد و دوران نشستن روی تخم‌ها نیز حدود ۲۰ روز می باشد.

ماشین جوجه کشی

صورت ظاهری قرقاول

تخم قرقاول

قرقاول
قرقاول نظیر مرغ وخروس وانواع بوقلمون جزو ماکیان تقسیم‌بندی گردیده و بنابراین از لحاظ خصوصیات ظاهری وفیزیولوژیکی نادر وبیش تمام مختصات تیم ماکیان را دارا هستند. قد پرنده به اندازه مرغ وخروس عادی بوده البته پرهای دم در قرقاول پرورش بسیار متعددی کرده، به‌طوری‌که در برخی از نژادها، ارتفاع دم به۵/۱ متر می رسد وبدین سیرتکامل درازای پرنده از راز تا دم به دو متر هم میرسد. طول قرقاول‌ها از ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر هست. بلندی پرهای دم را در هنگام پرواز می‌اقتدار به خیر و خوبی تشخیص اعطا کرد چون که درین موقع دم حالت مختص ومشخصی را به خویش میگیرد. وزن قرقاول‌های بالغ در میان دو تا سه کیلوگرم می باشد و فقط در یکی‌از نژادها که به غول قرقاول یا این که آرگوس مشهور هست وزن پرنده به پنج عدد شش کیلوگرم میرسد. رنگ مالامال وبال پرنده در نرها رنگین و در ماده‌ها خاکستری مایل به قهوه‌ای می باشد. رمز پرنده کوچک بوده ودارای منقاری کوتاه وخمیده میباشد. رخنه‌ بینی دقیق بوده و بوسیله پرهای رنگین پوشیده شده است. پاها عریان بوده، البته بلندی ولختی پاهای طاووس را ندارد.

تاریخچه رشد قرقاول
جانورشناسان معتقدند که زیست گاه نخستین قرقاول مشرق زمین ومخصوصاً قفقاز وسواحل دریای شمال هست و این زمینه از قدیم آیتم تأیید پژوهشگران بوده‌می باشد به‌طوری‌که شاردن مشهور در جلد دوم سفرنامه خویش می‌نویسد: «آنچه که در دهانه رودخانه ایونی در جوار دریای سیاه به طور کاملً مطابق نوشته‌های مورخین باستان یافتم، قرقاول‌های شکیل وعظیم آن می‌باشد که از نگاه لطافت در سرتاسر آفاق بی‌نظیر هست و به لحاظ اینجانب چنان پرندگانی با چنین گوشت مطبوع وذائقه نواز در هیچ جای عالم پیدا نمی شود…». صرفنظر از نوشته شاردن اعتنا به اسم Faisan نشان می دهد که از واژه Phase فاز مشتق گردیده که اسم رودخانه‌ای می‌باشد که از کوه‌های قفقاز سرچشمه میگیرد و امروزه به اسم محلی فاکزFachs نامیده می گردد و در گرجستان مدرن روان می‌باشد که در قدیم به آن کلشید می‌گفته‌اند وپیداست که اسم علمی قرقاول عادی Ph.Colchicus از اسم آن گرفته شده است. مارسیال Martial دانشمند وشاعر یونانی در نوشته‌های خویش ذکر می‌نماید که قرقاول برای اولی توشه از مجموعه کشور ها آسیا به یونان برده و آن گاه از آن جا به بقیه کشورهای دیگر منتقل شده است. تاریخ نام برده می‌نویسد که آرگونوت Argonaute قهرمان افسانه‌ای یونان در سفرهایی که با کشتی مشهور وتاریخی خویش Argo به نقاط گوناگون دنیا کرد، پیروز شد قرقاول را به همپا حیوان‌ها شگفت‌آور دیگری تحت عنوان کادو برای مردم یونان بیاورد. امروزه نیز با این که قرقاول به تمام نقاط جهان برده شده است البته پرنده نام برده صرفا در بخش ها مرطوب ومعتدل وپوشیده از بوته و درخت وجنگل به زاد و ولد پرداخته و به سادگی رشد مییابد. بعداز یونانی‌ها، رومی‌ها جزو او‌لین ملل اروپایی بودند که به مطالعه این پرنده پرداختند.

در قرن ها وسطی قرقاول به مرز و بوم فرانسه خط مش یافت وفرانسویان نخست بدان خروس لیموژCoq de limoge می‌گفتند. در اوایل رویش قرقاول در فرانسه ومتعاقب آن در انگلستان صرفا به خیال استعمال از گوشت لذیذ پرنده بوده‌هست و بنابراین به زیبایی پرنده اعتنا چندانی مبذول نمیشد. علت این دستور نیز اضافه به خیال و خاطر عشق‌مندی شاهان وسرداران آن زمانه به تناول کردن غذاهای خوشمزه و به اصطلاح عادت آن‌ها به پرخوری وشکم پرستی بوده‌میباشد.

اثرها مو جود نشان می دهد که در اوایل قرن چهاردهم میل کردن گوشت قرقاول در فرانسه و اروپا متداول شوید و این عشق‌مندی به حدی شدید بود که شاهان ترجیح می‌دادند، پرنده را بعد از طبخ با به عبارتی پرهای الوان ودم بلند و پاها، بر راز سفره به معرض تماشای میهمانان قرار دهند. شارل هفتم یکی‌از هواداران بدون شوخی گوشت قرقاول بود ودستور می‌اعطا کرد که در تمام میهمانی‌های قانونی تنها از گوشت پرنده مزبور مصرف شود.

در هرحال پیشرفت رشد قرقاول در اروپا وامدار کار‌های شاهانی نظیر: هنری چهارم، لویی سیزدهم ومخصوصاً لویی چهاردهم وپانزدهم است. قبل از مصرف گوشت، عشق‌مندی بخش اعظمی از امپراتوران وسرداران اروپا به شکار وشرکت در مراسم مزبور موجب می گردید که جمع‌ای از اشخاص به رشد چنین پرندگانی مأموریت می‌یافتند و براین اساس در ازدیاد طبیعی طیوران و حیوان‌ها شکاری کوشش واهتمام لازم به فعالیت می‌آمد. به‌طور کلی بایستی در حیث داشت که تا پیشین از سال ۱۸۶۱ میلادی حداکثر عملکرد مأمورین ذکر شده وهم چنین رویش دهندگان بر این بود که از خط مش طبیعی به ازدیاد قرقاول‌ها بپردازند و بدین ترتیب هیچ‌گاه اقدامی به خواسته رویش دستی پرنده مزبور به فعالیت نمی‌آمد، اما از آن به آنگاه به خیال این که زاد وولد وتکثیر قرقاول‌ها زیر در اختیار گرفتن قرار گرفت و انسان غالب شوید در رشد این حیوان دخالتی اضافه کند، معدود و بیش محافظت قرقاول در نزد رویش دهندگان اشاعه یافت و کار مزبور نیز به شغل های دیگر دامپروری افزوده شد.

اولی کشوری که در این‌شیوه گام پیش گذارد انگلستان بود، رشد دهندگان انگلیسی به خیال و خاطر این که به تقاضای خریداران داخلی وخارجی این پرنده پاسخ مثبت بدهند تلاش کردند مرکزها نسبتاً بزرگی برای رویش دستی قرقاول تهیه و تنظیم کنند وکم وبیش از رویکرد وروش‌های علمی وصحیح برای رشد این پرنده پیروی کنند.
 

  • fa khte
  • ۰
  • ۰


این مسأله سبب گرمی بستر و وقار پرنده و نیز کاهش تلفات ناشی از عفونت گونی زرده خواهد شد. در سن سه ماهگی جوجه ها وزنی در میان 20 تا 30 کیلوگرم خواهند داشت. بعد از سن 3 ماهگی جوجه ها نسبتاً مقاوم بوده و تلفات کاهش می‌یابد. پس از سن 3 ماهگی بیش تر تلفات ناشی از مسائل فیزیکی می‌باشد. از سن سه ماهگی تا آخر یکسالگی (روزگار کشتار) جوجه ها در فضاهای محصور مراقبت میشوند. معمولاً به ازاء هر پرنده، دست کم 50 متر مربع فضای گردشگاه در چنگ قرار می‌گیرد. فضای سایبان برای هرپرنده نیز 5 متر مربع میباشد. بدین ترتیب بعد از سن سه ماهگی پرنده ها نیاز به تالار های بسته نخواهند داشت. پس از سن سه ماهگی پرنده ها به سوزوسرما و گرما بسیار مقاوم می باشند. پرندگانی که تحت عنوان مولد تعیین میگردند پس از سن یکسالگی از جیره های محافظت به کارگیری مینمایند.

ماشین جوجه کشی

تغذیه در جوجه های شترمرغ
تغذیه جوجه شترمرغها مورد ای بسیار مهم جهت مقدمه و تداوم رشدی خوب و اثر گذار می باشد که در دراز بازه قادر است بر روی آینده تولیدی طیوران نیز بسیار مفید باشد. در طی سه ماه اولیه، رویش، جوجه‌ها بسیار حساس بوده و درصد تلفات آن ها بیش تر از سنین دیگر هستند. برای به دست کم رساندن تلفات رعایت بی نقص بهداشت و تغذیه مطلوب و ظریف امری ضروری هست. برای دستیابی به راندمان بیشینه درخصوص غذا دهی طیوران می قدرت از رویه کارهائی بی آلایش بهره مند شد که به دنبال نوشته ی علمی به بعضا از آن‌ها اشاره می‌گردد:

استعمال از سنگریزه در غذا
به‌مراد خرد شدن طعام در سنگدان، شترمرغ نیاز به تکه‌های کوچک سنگریزه دارااست. تا وقتی‌که جوجه‌ها از روش گردش و چرا به چنین منابعی دست نیافته‌اند باید به غذای آن ها سنگریزه بیشتر گردد. سنگریزه‌ها باید نصف اندازه ناخن انگشت پرنده باشند. برای جوجه‌های نو متولد گردیده این اندازه درحد یک دانه برنج می‌باشد.
برخی از رویش‌دهندگان، سنگریزه یا این که ماسه چغل و وحشتناک را به‌طور آزاد در دست جوجه‌ها قرار ‌میدهند (شن و ماسه بایستی به طور کاملً کم آب باشد) و برخی دیگر به‌استدلال واهمه از انباشتگی معده یا این که روده حیوان قویاً این طریق را رد میکنند. آن‌ها بیش تر نمودن این مواد را به جیره ترجیح میدهند. ? تا ? سنگریزه کوچک برای هر جوجه در روز کافی به‌لحاظ می رسد. اما برخی منابع نیز سنگریزه را تنها بعداز سه هفتگی توصیه می‌نمایند. اعتنا داشته باشید که سنگ‌های صنعتی به‌ادله قابلیت بروز یبوست نبایستی گزینه به کارگیری قرار گیرند.

ویتامین‌ها
بیشتر نمودن ویتامین‌های محلول به آب شرب براساس راهبرد مصرفی کارگاه در دو تا سه هفته اولیه رشد جوجه برای ارتقا مقاومت در مقابل بیماری‌ها، سفارش میشود. بخش اعظمی از ویتامینها تاثیرات بی واسطه یا این که غیر بی واسطه در رویش و راندمان پرنده ها دارا‌هستند. به صورت نمونه در هنگام بروز استرسهای متفاوت از قبیل استرسهای گرمائی به کارگیری از ویتامین C میتواند تاثیرات بسیار خیر و خوبی در کاهش اینگونه تنشها داشته باشد.
خوراندن کود
فلورمیکروبی لازم جهت هضم میکروبی در روده نابینا و پهناور جوجه در او‌لین روزهای معاش صورت میگیرد. در حیات وحش این مراحل با بلعیدن مدفوع پدر و مادر به‌تیتر اولی طعام چهره می‌پذیرد. کود دربردارنده جمعیت باکتری‌های مایحتاج پرنده می‌باشد. بدین مراد بعضا از رویش‌دهندگان کود جدید پرنده ها بالغ را برای جوجه‌ها سفارش میکنند. اما خطر انتقال انگل‌های روده‌ای و دست اندرکاران بیماری‌زا به جوجه‌ها موجود هست (در برخی کشورها خوراندن کود ممنوع می‌باشد). دست‌کم برای دوری از انتقال انگل‌ها و عامل ها بیماری‌زای مختص شترمرغ، برخی از رویش‌دهندگان، کود جدید گاو را توصیه می کنند. این طرز آیتم دعوا بسیار بوده و بوسیله برخی از رشد‌دهندگان رد شده‌است.
در طی روزهای نخستین معاش، جوجه‌ها مدفوع خویش را می خورند که‌این دستور منجر بروز خطاها بهداشتی فوق‌الاشاره می‌گردد. برای خودداری از این خطرها، مدفوع باید مرتباً عده‌آوری گردد. در بعضا از مزارع ایالات متحده جوجه‌ها نخست روی توری‌های فلزی رویش مییابند تا مدفوع از دسترس آن‌ها بیرون گردد.
 

  • fa khte
  • ۰
  • ۰


وسایلی که بایستی از مکان خارج نمود :

آبخوری ها و دانخوری ها: کل آبخوری ها و دانخوری ها را باید برای شست و شو و ضد عفونی، از مرغداری به بیرون برده شود.

بخاری : اگرکه در جایگاه از بخاری به عنوان وسیله گرمایش استفاده می‌کنید باید در پایان بعد از ظهر، آن را از رده بیرون برده و سرویس نمائید.

ماشین جوجه کشی

هواکش ها : هواکش ها را بایستی کنترل نمایید، آنهایی را که نیاز به تعمیر دارا‌هستند از جایگاه خارج فرمائید.

لامپ ها : اگر که از مقام پنجره دار و روشن استفاده میکنید.

رویش مرغ گوشتی در قفس
بیش تر از بیست سال است که رشد مرغ در قفس در دنیا آیتم استعمال قرار گرفته که بیش تر کشورها از این نحوه رویش مرغ استفاده میکنند.

این طریق مزیت های زیادی دارااست که می توان به تولید کالا ارگانیک، زیر وارد شدن هزینه ها، بهبود ضریب تولید و کاهش هزینه های انرژی و ارتقاء راند اشاره کرد.

در سال های گذشته به خاطر مزیت های این طرز از مرغداری های صنعتی کشور از جمله استان های خراسان جنوبی، تهران، قم، گلستان و کردستان به کار گیری می کردند.

رشد مرغ گوشتی در قفس

تولید مرغداری هنگام حفظ مرغ گوشتی در قفس
این مرغداری ها بایستی در محلی قرار بگیرند که:

از لحاظ مقررات مشکلی نداشته باشند.

زمین تولید این جور رشد باید فاقد جوندگان موش و…. باشد.

محل انتخابی نباید در مسیر شریان های آب باشد.

قابلیت دسترسی به آب سالم و بهداشتی را داشته باشد.

ظرفیت پرورش مرغداری گوشتی
-پرورش مرغ گوشتی در قفس

حدودا ظرفیت 24000 مرغ و حداکثر آن 250000 (در یک و یک فرم) هست.

حداکثر ظرفیت مرغ گوشتی در واحد(متر مربع)قفس 32 مرغ در 6 طبقه قفس قرار می گیرند.

2-رویش مرغ گوشتی در سالنهای دو طبقه

حداقل ظرفیت 24000 مرغ و حداکثر 200000 (دریک فرم و یک سن) میباشد.

3-پرورش مرغ مادر گوشتی در دو طبقه

دست‌کم ظرفیت 20000 مرغ و حداکثر 30000 میباشد.

مزایای رویش مرغ گوشتی در قفس
بررسی کارشناسان برای پرورش مرغ در سالن های کوچکی با یک سری کمتر از 30 مرغ تقسیم شده نشان میدهد که در فیس هر گونه بیماری قابلیت حذف و جایگزینی موجود هست.

همچنین پرورش در قفس کودها بوسیله نوار نقاله از سالن خارج می‌شود که این عمل منجر به وجود آمدن هوای درون شده و واحد سنجش تهویه و هواکش به ازای هر مرغ نسبت به حالت رویش در جایگاه کاهش میابد که باعث به صرفه جویی در سوخت و بیماری ها به دست‌کم می رسد.

در این طریق پخش دان به شکل خودکار انجام می شود که خطاها کمتری نسبت به سیستم زنجیره ای دارااست. برای آب مورد نیاز مرغ از آبخوری های نیپل استفاده شده که سبب ساز مراقبت بهداشت و مانع از آبریزی در مکان میشود. درین مدل رویش تردد بسیار کم sdsd و بیشتر از طریق دوربین کنترل می گردد.

– ارتقاء ظرفیت سالن برای دوری از هزینه مثل کاهش مصرف سوخت

– برق و هزینه کارگران

– رسیدن به وزن مطلوب در طول کوتاه

– یکسان بودن وزن مرغ به علت دسترسی بهتر به آبخوری و دانخوری

پرورش مرغ گوشتی مستقر
خریدن مکان رشد مرغ بومی

قبلی از وارد کردن جوجه ها کل مکان مرغداری را باید ضد عفونی کرد.

بهتر sdsd در چهره امکان کف و دیوارهای سالن با شعله افکن سوزانده شود.

باید مقام را با روزنامه تمیز پوشاند و جوجه ها را به علت کوچکی تا دو هفتگی در گوشه ای از سالن که محصور شده حفظ کنیم.

در روزهای اولیه دمای سالن می بایست ۳۴ درجه سانتی گراد باشد و آن‌گاه این مقدار با ارتقا سن هفته ای دو مرتبه کاهش یابد تا به ۱۷ تا ۱۸ مرتبه سانتیگراد برسد.

در اول ساعت ورود جوجه ها به رده آب ولرم حاوی ۵٪ شکر در اختیار آنها بگذارید.

طعام در ۳ روز اول باید ذرت یا گندم و یا برنج بسیار ریز و آردی باشد.

به مقطع یک هفته ویتامین A+D3+E با ویتامین های دیگر همپا با آب به جوجه ها داده شود.

تا سن ۵ هفتگی می قدرت جوجه مرغ ها و خروس ها را با هم حفظ و آن گاه غیروابسته نموده و بعد از جداگانه نمودن خروس از گله که 2 برابر مرغ هستند را به فروش رسانند.
 

  • fa khte
  • ۰
  • ۰

رویش اردک محدودیتی


نکته: رویش اردک محدودیتی هنگامی ندارد و در هر وقتی از سال می‌توانید آغاز بدین فعالیت فرمائید و این شیوه تفکر را که اردک بایستی صرفا در بخش ها شمالی و با آب رشد پیدا نماید را کنار بگذارید زیرا رویش اردک حتی‌در سرزمین عراق هم انجام می‌شود.

ماشین جوجه کشی

چه‌گونه از فروش اردک مالک درآمد شویم؟
با ۳ طرز ذیل میتوانید استارت به فروش و کسب درآمد فرمائید و به شکل خلاصه به به عبارتی طریقی که خویش شما در روز نخستین فعالیت اردک و یا این که تخم را تهیه و تنظیم کردید به عبارتی فعالیت را در آخر میتوانید انجام دهید.

-فروش اردک ۲۰ روزه که شالی کاران برنج مدام درخواست کننده این مدل کالا شما میباشند برای بعد از گردآوری شالی خویش اردک ها را در زمین قرار می‌دهند که هم با نوک زدن به زمین برای خوراک به شخم زمین یاری نمایند و هم مدفوع انها مبداء خیر و خوبی برای کود زمین میگردد.

-فروش اردک گوشتی که بعد از ۵۵ الی ۶۰ روز به نقط ی اوج کیفیت خویش می رسند و میتوانید با فروش گوشت به مغازه و بازار درآمد نیکی به دست آورید.

-فروس اردک های مولد که بعداز ۵ الی ۶ ماه به سن خوب تخم گذاری و ساخت مثل می رسند.

توده بندی و سخن انتها
کارشناسان گروه مسترپت با مطالعه و پژوهش، تحقیق و گفتمان با رشد دهندگان برنده در صنعت نشر و رشد پرنده ها و ماکیان مورد های متعددی اعم از قرقاول، بلدرچین، کپک، شترمرغ، بوقلمون، مرغ ساکن و اردک و… دارااست اما با اعتنا به عشق و علاقه و ذوق و هم چنین تجهیزات یک رشد دهنده تمام داده ها را راجع به همگی پرنده ها و ماکیان در تارنما مسترپت قابل تماشا و دسترسی قرار می‌دهد وانتخاب پایانی را به رشد دهنده واگذار می‌کند. البته در همه فرآیند از فراگیری، فعال سازی، آشنایی بازار، خریداری کردن امکانات و هم چنین فروش تولید ها یک رشد دهنده مشورت کردن می‌دهد و یک رویش دهنده را حمایت و ارشاد میکند و در پایان امید‌واریم با خوانندن این نوشته‌ی علمی در موضوع آشنایی نسبی نسبت به اردک و استارت فعالیت و فعال‌سازی یک مزرعه، نیازهای آموزشی شما تامین گردیده باشد.
 

  • fa khte
  • ۰
  • ۰


هموفیلوس پاراگالیناروم

این باکتری از سینوس زیر ظرف چشمی بلدرچین هائی که در گیر سینوزیت بوده اند غیروابسته شده‌است. سن ابتلا به این بیماری از سه هفتگی به بعد از آن گزارش شده‌است. بلدرچین های در گیر دارای نماد های آب ریزش بینی و تورم ملتحمه بودند و در تعدادی از آن‌ها موقعیت کدورت و یا آسیب قرنیه وجود داشت که باعث به پاره شدن قرنیه و ایجاد Panophthalmia گردیده بود.

ماشین جوجه کشی
طیوران در گیر به سختی می توانستند تغذیه نمایند و در گیر لاغری مفرط گردیده بودند. سینوسها مبتلا یک سینوزیت موکوئیدی و موکوئیدی- چرکی گردیده و گاهی زمان ها عده بزرگی از مواد دشوار گردیده در سینوسهای زیر پیاله چشمی وجود داشت.
از سینوسهای زیر پیاله چشمی بلدرچینهای با سن سه هفته، پنج هفته و هفت هفته که در گیر به سینوزیت موکوئیدی یا موکوئیدی- چرکی بودند، صرفا باکتری هموفیلوس پاراگالیناروم جداگانه شد. ولی در طیوران پیر خیس که سینوسهای آن ها مبتلا آبسه های پنیری بود، مخلوطی از باکتری های استافیلوکوکوس اپیدرمیس، کورینه باکتریوم پیوژنز، انتروکوکوسی و پاستورلا مالتوسیدا مستقل گردید ولی هیچ سیرتکامل مایکوپلاسمائی از سینوسهای بلدرچین هائی که به تازگی در گیر گردیده بودند و یا آنهائی که دارای آبسه بودند غیروابسته نشد.
سالمونلا گالیناروم

شیوع بیماری ناشی از سالمونلا گالیناروم منجر تلفات بالائی در جوجه بلدرچین های 1 تا 3 روزه گردیده و در جوجه بلدرچین های نر نیز تلفات پائینی را ایجاد کرد.
آرم های بالینی بیماری مشتمل بر افسردگی و تجمع جوجه بلدرچین ها بدور هم بود که در کالبدگشائی جوجه بلدرچین های تلف گردیده، پری کرادیت، نقاط نکروزه بر روی کبد، لبریز خونی ششها ، هیدروپری کارد، انتریت توام با خونریزی وخیم و پهناور شدگی خفیف طحال وجود داشت.
نماد ها و ضایعات بیماری در جوجه بلدرچین های نر، دربرگیرنده کاهش اشتها، نفس نفس زدن خفیف، پرخونی کبد و انتریت بود. ارگانیسم از کبد و خون داخل قلب این طیوران غیروابسته شد.
عفونت با پروتئوس

عفونت پروتئوسی تحت عنوان کار کز کردگی شدید، کما و تلفات بالا در جوجه بلدرچین هائی که به صورت متوالی و در ادامه هم هچ گردیده اند، قلمداد می گردد. جوجه های برنا و بلدرچین های در مرحله رویش با سن بالای دو هفته، در قبال این عفونت از خویش مقاومت نشان می دهند که این فرمان اشاره به وجود مقاومت سنی داراست. (Age Resistance)
ضایعات پاتولوژیک دربرگیرنده: اکسودای موکوسی در درون نای، لبریز خونی ریه ها، پرخونی عروق خونی سروز و مزانتر و مالامال خونی کبد و کلیه ها می باشد. از خون باطن قلب و شش های جوجه های دچار، ارگانیسمی مستقل شد که بر طبق تستهای بیوشیمیائی تحت عنوان پروتئوس میرابیلیس شناسائی گردید. بیماری زائی این جدایه در موش آلبینو برنا و جوجه بلدرچین های یک هفته آیتم آزمایش قرار گرفت که کاسه برهه زمانی 48 ساعت بعداز تلقیح مرگ این جانوران را در ادامه داشت.
اریزیپلاس

اریزیپلاس روسیوپاتیه می تواند باعث بیماری در بلدرچین های ژاپنی شود. این بیماری در گله بلدرچین های ژاپنی مامان با مرگ ناگهانی بلدرچین ها ظواهر شد. در کالبد گشائی ، ضایعاتی از قبیل احتقان عمومی (General Congestion)، خونریزی در ماهیچه ها ران و سینه، تورم کبد، طحال و کلیه ها، ریه های ادماتوز و تیره رنگ تماشا شد. از کشت ارگانهای احشائی بلدرچین های دچار، اریزیپلاس روسیوپاتیه غیر وابسته گردید.
مرجع احتمالی عفونت در وضعیت فوق پودر ماهی بوده می‌باشد. با تجویز پنی سیلین در آب آشامیدنی بلدرچین ها تلفات ناشی از ایریزیپلاس در دست گرفتن شد.
تاول کف پائی (Bumble Foot)

بلدرچین های در گیر به تاول کف پائی علامت های لنگش را نشان داده و در معاینات، مفاصل درگیر متورم و پهناور گردیده بودند. بالشتک کف پائی و بافتهای حریم در گیر تورم پیازی صورت (Bulbons Swelling) بودند. کپسول مفاصل تارس پا ضخیم و محکم گردیده و غشاهای سینوویال نیز ضخیم گردیده بود. با برش سطح محل ضایعه، برجستگی سفید رنگی در درون بافت دیده می شد، که از این ضایعات باکتری E.Coli غیروابسته شد.
استافیلوکوکوس آلبوس

میزان بالای جراحات وارده به رمز، بالها و پا به علت تهییج و تحریک بلدرچین ها در هنگام تغذیه و یا تیمار و اداره آنهاست. هنگامیکه بلدرچین ها می ترسند و یا مضطرب می شوند، پرواز کرده، به علت واکنش به سقف و دیواره قفسها، راز و سایر نقاط بدنشان آسیب می بیند و عفونت باکتریائی منجر تشکیل آبسه در نقاط آسیب دیده رمز، بالها و پاها می شود. از این آبسه ها ، غالبا باکتری استافیلوکوکوس آلبوس غیر وابسته شده‌است.
کلامیدیا پسی تاسی

جوجه بلدرچین های یک روزه به عفونت تجربی C.Psittaci (سویه ای با منشاء مرغ عشق و علاقه استرالیائی) با تلقیح از راه و روش کیسه های هوائی بسیار حساس می‌باشند. در مقابل بلدرچین های هفت روزه نسبت به عفونت تجربی با به عبارتی دز آیتم استعمال برای جوجه بلدرچین های یک روزه مقاوم بوده و تلفاتی در آن ها دیده نشد. در جوجه بلدرچین های یکروزه عفونت به صورت وخیم و مهلک با تکثیر کلامیدیا بروز نمود. تلقییح این باکتری به میزان زیر دز مرگ آور، باعث عفونت پنهان در جوجه بلدرچین های یکروزه شد.
بلدرچین های هفت روزه ای که سیستم ایمنی آنان با تجویز سیکلوفسفامید سرکوب گردیده بود، مقاومت خویش را از دست دادند. تجویز سیکلوفسفامید باعث رجوع و برگشت عفونت مخفی به صورت مرگ آور بیماری شد که به علت توقف تولید آنتی بادی و تکثیر کلامیدیا در جوجه بلدرچین های یک روزه می باشد.
بورلیا انسرینا

چهار قطعه بلدرچین به صورت تجربی با بورلیا انسرینا (Borrelia Anserina) تلقیح شدند.
توسعه های خونی یک قطعه از بلدرچین ها بعداز 96 ساعت مثبت بود، هرچند مثال های گرفته گردیده بعداز 120 ساعت منفی بود. یکی از بلدرچین ها پنج روز بعد از تلقیح تلف شد. علامت های پیش از مرگ دربرگیرنده کزکردگی، لاغری و معدود خونی بود. کالبد گشائی بلدرچین تلف گردیده، ضایعات مرتبط با عفونت ناشی از بورلیا انسرینا را نشان بخشید که دربرگیرنده وسیع شدگی طحال و انفارکت های ستاره ای صورت بی رنگ با اندازه 4 میلی متر بر روی آن، وسیع شدگی کبد هم پا با نواحی نکروزه بود. رنگ آمیزی لامهای نتایج از مهر کردن کبد (Impression) طحال و کلیه با شیوه گیمسا، عفونت شدیدی از اسپیروکت را نشان می اعطا کرد.
 

  • fa khte
  • ۰
  • ۰


خاصیت سالم افزایی سفیده تخم مرغ:
همان گونه که گفته شد یکی‌از بخش­های اصلی تخم مرغ، سفیده هست که به صورت معدل 60 درصد وزن آن را تشکیل می­دهد. سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین و آب می­باشد که به ترتیب 11 و 88 درصد آن را تشکیل می­دهند و کربوهیدارت، چربی و مواد معدنی در توا‌ن بسیار ناچیز در سفیده وجود دارا‌هستند. بیش تر از 40 گونه پروتئین در سفیده موجود است که بیش تر آن‌ها به جهت غلظت بسیار زیر هنوز شناسایی نشده اند.
اووآلبومین[1] عمده ترین پروتئین سفیده می­باشد که 54 درصد از کل پروتئین سفیده را دربرگیرنده می­شود. بعد اووترنسفرین[2] و اووموکوئید[3] به ترتیب با 12 و 11 درصد قرار دارا هستند. از دیگر پروتئین های سفیده می­قدرت اووموسین[4]، لیزوزیم[5]، فلاووپروتئین[6]، آویدین[7] و ... را اسم پیروزی ]5[.

ماشین جوجه کشی
پروتئین های جان دار در سفیده تخم مرغ علاوه بر قیمت تغذیه­ای که دارا‌هستند، دارنده خاصیت تندرست افزایی بالایی نیز می­باشند. به صورت نمونه لیزوزیم دارنده خواص ضدمیکروبی بالایی می­باشد و سبب به فنا دیواره سلولی باکتری­های گرم مثبت می­گردد، تحت عنوان آنتی­بیوتیک فعالیت می­نماید و بازدارنده عفونت می­گردد در فیض به صورت پهناور در صنعت های داروسازی استعمال می­گردد. اووترنسفرین که یک گلیکوپروتئین می­باشد در انتقال اهن نقش اساسی ایفا می­نماید و افزون بر آن دارنده خاصیت ضد میکروبی، ضد ویروسی می­باشد.همینطور مطالعات نشان داده می‌باشد که دارنده خاصیت درمانی برای اسهال خراب نوزادان می­باشد ]7 و8[.
طبق مطالعات تازه اثبات شده‌است که از هیدرولیزات پروتئین سفیده تخم مرغ نیز می­اقتدار در معالجه اختلالات عصبی ناشی از جیوه استفاده نمود ]9[. طبق مطالعاتیکه بر روی موش ها صورت گرفته می‌باشد، مشخص و معلوم شده‌است که هیدرولیزات سفیده تخم مرغ سبب ساز به کاهش فشار خون، بهبود ریلکسیشن عروقی و تصحیح بیان ژن در گیرنده های انژیتاسیون دو آئورت در موش هایی می­شوند که به خودی خویش به فشارخون بالا حساس هستند ]10[.
همینطور می­قدرت از سفیده تخم مرغ تحت عنوان یک مرجع فاقد چربی و بی نیاز از پروتئین باارزش بیولوژیکی بالا تحت عنوان تکمیل کننده ورزشی برای ورزشکارن، اشخاص مریض دچار به دیستروفی ماهیچه ها، بیماران جراحی گردیده و اشخاص دارنده چربی خون به کار گرفت. درضمن سفیده تخم مرغ می­تواند جایگزین قابل قبولی برای اشخاصی باشد که از بیماری عدم تحمل به پروتئین نان و شیر سختی می­مارک.

اثر پختن بر معیار هضم و جذب پروتئین های سفیده تخم مرغ:
پروسه کردن مواد غذایی ممکن میباشد سبب به تغییر تحول در ترازو جذب پروتئین­های آن ها شود. طبق مطالعات صورت گرفته اثبات شده‌است که حرارت دادن سفیده تخم مرغ در دمای 90 جایگاه و فراتر از آن سبب به ارتقاء ترازو جذب پروتئین­های سفیده تخم مرغ می­گردد. اووآلبومین جان دار در سفیده تخم مرغ ناپخته نسبت به آنزیم پپسین دستگاه گوارش مقاوم می­باشد در حالیکه بعداز مراحل حراراتی این مقاومت به آنزیم در اووآلبومین از در بین می­رود ] 11، 12 و 13[. علاوه بر این معلوم شده‌است که رتبه هیدرولیز انجام شده به وسیله آنزیم پپسین در اووآلبومین حرارت داده گردیده (100 جایگاه سانتی­گراد به بازه زمانی 10 دقیقه) نسبت به اووآلبومین مو جود در سفیده تخم مرغ نپخته بسیار فراتر میباشد ]14[.
ارتقا در واحد سنجش هضم­پذیری سفیده تخم مرغ حرارت داده گردیده نسبت به ناپخته، به ارتقا معیار سطح ها آبگریز در پروتئین طی مراحل حرارت­دهی مربوط می­باشد. ارتقا مجموعه­های آبگریز در پروتئین­ها سبب ساز به تشکیل به طور کامل اتفاقی دیمر و تریمرهای پروتئینی می­گردد. که در سود باعث به ارتقا سطح ها آبگریز می­گردد و نهایتا دسترسی پروتئازهای گوارشی به آمینواسیدهای آبگریز طولانی تر می­گردد و معیار هضم پذیری پروتئین های سفیده تخم مرغ ارتقا پیدا می­نماید ]14[.
علاوه بر این، حرارت­ دهی باعث به دناتوراسیون پروتئین های مهارکننده پروتئازهای گوارشی جان دار در سفیده تخم مرغ ناپخته می­گردد و در فیض سبب ساز به ارتقاء تاثیر پروتئازهای گوارشی بر پروتئین های سفیده تخم مرغ حرارت چشم می­شود ]14[. مجموع فعل و انفعالات چهره داده باعث بدین می­شود که ترازو زیست دسترس­پذیری پروتئین­های سفیده تخم مرغ ناپخته 65 درصد باشد در حالیکه این پارامتر در سفیده تخم مرغ پخته گردیده برابر با 95 درصد می­باشد ]8[.
 

  • fa khte
  • ۰
  • ۰


دستگاه جوجه کشی، ماشین جوجه درآوری یا این که انکوباتور به دستگاهی گفته می گردد که اوضاع مناسب برای بیرون شدن جوجه از تخم‌های نطفه دار را مهیا می‌نماید. در جوجه کشی طبیعی دما، رطوبت و چرخش تخم‌ها به وسیله مرغ مامان برای تخم‌های نطفه دار تأمین می گردد. البته در جوجه درآوری تصنعی دستگاه جوجه کشی این المان‌ها را تأمین و تهیه و تنظیم می‌نماید. در تولید دستگاه‌های جوجه کشی مدرن از فناوری‌هایی مانند هوش تصنعی و سنسورهای فوق حساس برای ارتقاء بازده جوجه کشی به کارگیری میشود.

ماشین جوجه کشی
محتویات
۱    حالت جوجه کشی تصنعی
۲    سبک‌ها و طریق‌ها
۳    طریق‌های جوجه‌کشی
۴    گونه های دستگاه جوجه کشی
۵    اسم‌های رایج
۶    قابلیت و امکان‌های دستگاه‌های جوجه کشی مدرن
۷    تاریخچه دستگاه جوجه‌کشی
۸    منابع
حالت جوجه کشی تصنعی و مصنوعی
مرغ مامان در حین کرچ یا این که خوابیدن بر روی تخم‌های نطفه دار شرایط ایده آل دما، رطوبت و اکسیژن رسانی را تأمین کرده و چرخش تخم‌ها را با به کارگیری از منقار خویش انجام میدهد. دستگاه جوجه کشی یا این که انکوباتور وظیفه تأمین این وضعیت را در جوجه کشی تصنعی و مصنوعی بر عهده دارااست. این وضعیت به طریق پایین می باشند:

دما: دمای مناسب برای جوجه کشی گونه های پرنده ها به شکل همگانی ۳۷٫۸ سکو سانتی گراد می‌باشد. دمای بالا یا این که زیر ازاین مقدار باعث به تلف شدن تخم‌های نطفه دار میگردد. دستگاه جوجه کشی با استعمال از هیتر دمای مناسب باطن دستگاه را تأمین مینماید.

رطوبت: رطوبت مناسب برای جوجه کشی میان ۵۵ تا ۶۵ درصد میباشد.

تهویه هوا و اکسیژن رسانی: اکسیژن ما یحتاج برای جنین از روش منافذ روی پوسته وارد تخم گردیده و گاز کربنیک از آن بیرون میگردد. مقدار اکسیژن مطلوب برای جوجه کشی میان ۱۰ تا ۲۰ درصد میباشد. به ازای یک درصد کاهش در غلظت اکسیژن ۵ درصد از بازده جوجه کشی کاهش میابد. همینطور در شرایطی که غلظت گاز کربنیک جانور در هوا به ۵ درصد رسد انجام جوجه کشی قابلیت و امکان‌پذیر وجود ندارد و جنین در درون تخم تلف میشود.

چرخش تخم‌ها: چرخاندن تخم‌ها برای نچسبیدن نطفه به پوسته تخم ضروری میباشد. در جوجه کشی طبیعی مرغ مامان معمولاً تخم‌ها را ۶ توشه در روز با به کار گیری از منقارش می‌چرخاند. دستگاه جوجه کشی نیز به همین منوال هر ۴ ساعت یک توشه تخم‌ها را به طریق بدون نقص چرخش می دهد.

سبک‌ها و شیوه‌ها
دستگاه‌های جوجه‌کشی امروزی الکتریکی بوسیله المنت‌های حرارتی گرم میشوند. حرارت تولید گردیده به وسیله المان‌های حرارتی به‌طور پیوسته بوسیلهٔ دماپا (ترموستات) در اختیار گرفتن می شود. ماشین‌های جوجه‌کشی را می‌اقتدار در یک منزلٔ مزرعه‌ای با تجهیزات رویش مرغ به کار گرفت؛ یا این که می‌قدرت آنها‌را در یک کلاس درس مشترک برای علم‌آموزان برای تماشأ باطن و تشکیل جوجه در یک تخم مرغ در هنگام هچ آنان برگزار کرد. برخی از ماشین‌های جوجه‌کشی صنعتی به اندازه‌ای وسیع می‌باشند که تا ۱۲۴٫۴۱۶ تخم مرغ را محافظت می‌نمایند. در حالی که بعضی از این ماشین‌های جوجه‌کشی صرفا می توانند تعداد یه خرده از تخم مرغ‌ها را محافظت نمایند.

ماشین جوجه‌کشی دستگاهی برای موقعیت محیطی مانند دما و رطوبت است که نیاز به در اختیار گرفتن دارااست. این دستگاه اکثر وقت ها برای رویش و کشت باکتری، هچ یا این که جوجه‌گیری تصنعی تخم مرغ‌ها یا این که تهیه نمودن شرایط ایده آل برای برخورد‌های شیمیایی یا این که بیولوژیکی استعمال میشود. دستگاهی میباشد که خیر فقط برای هچ تخم طیوران بلکه برای هچ تخم خزندگان نیز به کار گیری می گردد. این دستگاه همینطور اذن میدهد که جنین باطن تخم مرغ سوای نیاز به حضور مامان برای فراهم نمودن گرما، پرورش نمایند. جوجه‌های تخم مرغ‌ها بعداز حدود ۲۱ روز هچ میگردند اما سیرتکامل‌هایی دیگر از طیوران میباشند که ممکن میباشد روزگار کوتاه‌خیس یا این که طولانی تری برای هچ آنان نیاز باشد. یک دستگاه جوجه‌کشی می بایست قوی باشد که شایسته ترین فضا و حالت را برای تخم مرغ برای جوجه‌کشی تهیه و تنظیم نماید به جهت اینکه عواملی مانند دما، رطوبت و چرخیدن تخم مرغ‌ها تایم وقتی یگانه و مهمی دارا‌هستند و می بایست به صحت چرخانده شوند زیرا در واقع این دستگاه نقش مرغ مامان را در وضعیت طبیعی برای تخم مرغ‌ها بازی میکند. همینطور ماشین جوجه‌کشی با حذف تهدید‌ها فرنگی که می توانند در وضعیت طبیعی به تخم مرغ‌ها صدمه بزنند قابلیت و امکان ایجاد جوجه از تخم مرغها را مهیا می کند. انگیزه جوجه‌گیری امروزی ساخت تعداد متعددی از جوجه‌های یک روزهٔ حاذق یکنواخت می باشد. مرحلهٔ معاش جنینی از مرغ رابطه مستقیمی با همت و مقاومت شخصی جوجه‌ها پایین حالت مزرعه‌های متعدد داراست. این ممکن میباشد برای هچ سیرتکامل‌های دیگر پرنده ها در طول یکسان و در ماشین جوجه‌کشی یکسان واقعه بیفتد که‌این زمینه برای بالا بردن رویش طیوران خوب هست.
 

  • fa khte