ماشین جوجه کشی

  • ۰
  • ۰

چکیده 

تغییرات دما، مصرف خوراک، افزایش وزن بدن، خصوصیت های لاشه و سیستم ایمنی حیوان را تحت تاثیر قرار میدهد، استرس گرمایی موجب کاهش غلظت سرم و ارتقاء کبدی ویتامین هایی E،C،A و مواد معدنی مانند آهن، روی، سلنیوم و کروم می گردد . استرس گرمایی موجب افزایش دفع مواد معدنی و کاهش سرعت ماندگاری کلسیم، آهن، پتاسیم، سدیم و روی در جوجه های گوشتی می‌شود . زمانی که دمای محفظه و رطوبت نسبی بخش اعظم از حد طبیعی رود بضاعت کلی پرنده کاهش پیدا می‌کند که این پدیده منجر به تغییرات فیزیولوژیکی در تن حیوان میشود . گلوتامات پراکسیداز نقش تهیه و تنظیم کننده پراهمیتی در جواب حیوانات به وضعیت استرس زا است و این پاسخ هنگامی موثر خواهد بود که کوفاکتورهایی مانند سلنیوم پراکسیداز، مس، روی و منگنز در دسترس باشند .رویکرد های مدیریتی بخش اعظمی جهت رویا رویی با استرس گرمایی وجود داراست که از آن گزاره میتوان به نقش تغذیه درست حیوان و گنجاندن ویتامین های آنتی اکسیدان کننده و مواد معدنی مانند تکمیل کننده روی در جیره آن ها اشاره نمود . روی به عنوان عنصری حتمی جهت عملکرد مناسب پرنده و تقویت سیستم ایمنی آن شناخته شده می‌باشد . انگیزه از این مطلب مروری توجه به نقش آنتی اکسیدانی روی در طیوران مواجه با استرس گرمایی و شیوه های مدیریتی صحیح جهت رویا رویی با اثرات ضرر بار آن می‌باشد . 


تنش 

گرمایی مرغ طیور تنش 

گرمایی مرغ طیور 

مقدمه 

روی جهت تلاش متابولیکی و فعالیت سیصد آنزیم در بدن واجب است و از اساسی ترین ویژگی روی خواص آنتی اکسیدانی آن می‌باشد و نبود آن در جیره غذایی موجب ارتقاء ضرر و زیان اکسیداسون غشا سلول به برهان وجود رادیکال های آزاد می گردد گرچه مکانیسمی که به چه شکل روی عمل آنتی اکسیدانی را انجام می دهد هنوز ناشناخته باقیمانده می باشد البته نقش آنتی اکسیدان کنندگی آن تماما مشهود می باشد . روی همینطور در سنتز مت آلانتیئونین و سنتز پروتین غنی از سیستین نقش داراست . 


فقدان ماشین جوجه کشی

روی کمبود روی موجب کاهش اشتها و کاهش در سرعت رویش حیوان میگردد مطالعات نشان داده می‌باشد رویان هایی که با نبود روی مواجه بودند دارای اسکلت بدنی غیر ارگانیک می باشند همینطور فقدان این عنصر موجب کاهش سطح هورمون رویش و کاهش در فاکتور رشد شبه انسولین –I و کاهش در تلاش گیرنده هورمون پرورش و پروتین متصل یه هورمون پرورش می شود و علامتها نبود آن دربرگیرنده ورم در پاها و کاهش پردرآوری است آنالیز مالامال یک ابزار دقیق جهت تخمین ذخیره مواد معدنی نظیر روی در بدن می‌باشد رشد و ذخیره مطلوب مینرال ها در پلاسما و بافتها نشان دهنده پاسخ معتبر و قابل اطمینانی از زیست فراهمی مینرال ها در جیره و شیوه پردرآوری حیوان هست . نیاز روی جوجه های گوشتی ممکن می‌باشد گوناگون و متعدد باشد نبود روی شاید به عامل اختلال در تشکیل شیلومیکرون ها موجب نقص‌ در جذب ویتامین های محلول در چربی مثل ویتامین های E و A میگردد . در مطالعه ای که بر بلدرچین های در معرض استرس گرمایی انجام گردیده می باشد نشان داده شد که مواد معدنی آنتی اکسیدان کننده مانند روی موجب کاهش اثرات زیان آور بر بلدرچین شده می‌باشد . منابع روی آلی ممکن می باشد نسبت به منابع روی غیر آلی برای جوجه های گوشتی عمده در دسترس باشد، در مطالعه دیگری که بر بلدرچین انجام گردیده است نشان داده شد که سولفات روی موجب ارتقا کیفیت لاشه حیوان تحت شرایط گرمایی می‌شود و روی به میزان ۳۰ میلی گرم بر کیلوگرم در پاسخ عملکردی بلدرچین جهت مواجه با استرس گرمایی مقدار مطلوبی می‌باشد . ادوارد در سال ۱۹۹۴ گزارش کرد که حدودا ۳۰-۱۵ میلی گرم بر کیلوگرم از مکمل روی موجب افزایش در سرعت رشد جوجه ها ی گوشتی می‌شود . پیترسون نیز در سال ۲۰۰۴ اثرات سولفات روی را بر کارایی رشد نظارت و کاهش کل نیتروژن مدفوع را مشاهده کردند در تیمارهایی که روی وجود داشت کاهش در نیتروژن کود ماکیان مشاهده شد اما اکسید روی را به عنوان منشا مناسب تری از روی جهت جلوگیری از کاهش نیتروژن اتمسفر معرفی نمود . روی یکی از اجزای دارای اهمیت آنزیم انهیدرازکربنیک می‌باشد که جهت آماده کردن کربنات در طی تشکیل پوسته تخم مرغ واجب هست . مطالعات نشان داده می باشد که ۸۰ میلی گرم بر کیلوگرم از روی به صورت روی- متیونین موجب ترقی در وزن تخم مرغ و کاهش در نقص پوسته در مرغ های مواجه گردیده با موقعیت استرس گرمایی می‌شود . 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی